3 cruciale aandachtspunten voor uw zakenreisbeleid in 2017

06 juni, 2017

Waar moet een Travel Manager in 2017 vooral op letten? HRG Netherlands geeft drie concrete tips om meer grip te krijgen op het zakenreisbeleid van uw bedrijf en kosten te beperken.

Stel risicomanagement centraal

Risicomanagement is dit jaar een belangrijk aandachtspunt, versterkt door de vele terroristische aanslagen in 2016 en begin 2017. Bedrijven weten vaak dat zij meer moeten doen op het gebied van risicomanagement. Echter raakt het risico vaak meerdere onderdelen van een bedrijf waardoor het lastig wordt vast te stellen wie verantwoordelijk is voor welk onderdeel van een travel risk management programma. Wanneer er dan iets misgaat, is de reactie hierop vaak niet zo snel of effectief als dat zou moeten zijn.

HRG tip: Het is belangrijk interne structuren en verantwoordelijkheden in kaart te brengen voor wanneer zich een incident voordoet. Alleen dan kan een beleid effectief gecommuniceerd worden, flexibel genoeg zijn voor veranderende zakelijke behoeftes en toch robuust blijven in tijden van tegenspoed. Op die manier verminderen reizende bedrijven hun kwetsbaarheid op vier gebieden: zakelijke reputatie, financiële risico’s, zorgplicht en wettelijke verplichtingen.

Herzie het hotelprogramma met regelmaat
Uit het HRG Hotel Onderzoek 2017 bleek dat 2016 een jaar van verandering was en het thema voortdurende verandering ook in 2017 een rode draad zal vormen. Wereldwijd stegen de gemiddelde kamertarieven in alle regio’s tegen het einde van 2016. Tevens hadden fluctuaties in wisselkoersen een groot effect op de kamerprijzen in veel van de top 50 steden.

HRG tip: Het is belangrijk een hotelprogramma goed te structureren en bij voorkeur eens per kwartaal te evalueren. Op die manier kunt u als Travel Manager reageren op de snel veranderende markt en kosten beperken. Steden zoals Kaapstad, Edinburgh en Seattle breiden hun hotelaanbod in 2017 flink uit. Houdt u deze steden dus goed in de gaten.

Zoek een partner voor (technische) totaaloplossingen
Als reizigers niet via een kanaal online boeken, verliest een bedrijf data, inzicht en hiermee controle. Data is key. In alles. Single sourcing van reistechnologie en dienstverlening is echter niet altijd haalbaar.

HRG tip: Ga daarom op zoek te gaan naar een partner die technologieën kan bundelen en standalone technologie zoals bestaande externe reporting tools, reserverings tools en Expense Management tools kan integreren.
T&E (travel and expense management) systemen staan hierbij steeds vaker centraal. Of het nou gaat om een tool van HRG Expense of een systeem van uw bedrijf: door de integratie van T&E verbetert de reiservaring van de reiziger door minder administratieve rompslomp en worden processen beter inzichtelijk en meer data beschikbaar voor Travel Management.